С. Боян-Гладка,
Р. Глінка
(м.
Івано-Франківськ)
Функціонування
грошей у традиційному побуті галичан.
В житті
людей не завжди гроші відігравали вагому роль, однак розвиток товарно-грошових
відносин вимагав з кожним століттям все глибшого проникнення грошей в
громадський побут. Використання грошей у традиційному побуті являється досить
актуальним питанням. В етнографічній науці часто висвітлювалися тільки окремі
аспекти даного дослідження такими етнографами як В. Шухевич [17], В. Гнатюк [8],
В. Охримович [14] та ряду інших. Не зважаючи на вивчення історії
монетно-грошової системи в Галичині Р. Шуста [16], можна вважати, що на сьогодні немає комплексного етнографічного
вивчення проблеми.
Важливу роль в
економічному, суспільно-політичному житті населення Галичини відігравали торги,
ярмарки і промисли на яких спостерігався широкий обіг грошей.
Торги та ярмарки, які
проводились за відповідними королівськими привілеями в усіх прикарпатських
містах, містечках та в окремих селах, є вагомим свідченням економічного
розвитку даного регіону.
Різниця між торгами та
ярмарками полягала в тому, що торги мали локальний, а ярмарки регіональний та
міжнародний характер, і якщо на торгах проходив в основному обмін товарами,
то на ярмарках відбувалась оптова торгівля, торгівля окремими товарами, тут
укладались договори про виготовлення та доставку товарів.
Економічний розвиток
Галичини був основою того, що тут відбувалися спеціалізовані ярмарки по продажу
волів, полотна, дерев’яних виробів та ін. Але це не означало, що на
спеціалізованих ярмарках не продавались інші товари [7, с. 12].
Торги (базари) мали
локальне значення, вони проводились в містах один раз або двічі на тиждень у
встановлений день і протягом тільки одного дня.
Дозвіл на проведення
торгів надавався одночасно з дозволом на проведення ярмарків. Такого роду
дозволи не були постійними. Вони могли змінюватися в залежності від економічних
умов розвитку даного регіону, бути результатом клопотання феодалів чи
магістратів міст. На протязі середньовіччя спостерігалась тенденція до
збільшення їх кількості.
Якщо в першій половині
XVII ст. в Галицькій землі із 175 міст право на ярмарки мало лише 28, то вже на
початку 40-х років XIX ст. в 13 округах Галичини і Буковини торги та ярмарки
відбувалися в 59 містах та в 142 інших місцевостях.
Привілеї на торги та
ярмарки в основному надавалися в час заснування того чи іншого міста чи
містечка. Так, в 1766 р. при заснуванні містечка Печеніжииа польським королем
Станіславом Августом цьому містечку надається також право на 12
ярмарків в рік та на два торги в тиждень. Усі ці торги припадали на різні дні
тижня. В місті Самборі торги відбувалися в четвер, а привілеєм від 1623 р.
надано цьому місту право ще на два торги в тиждень [10, с. 100].
За місце на торзі
бралась відповідна плата, яка не була ані постійною, ані однаковою для всіх
міст, і брали не за місце, а в залежності від товару. Так, у Самборі в 1563 р.
на торзі брали від воза з горшками по 4 гроші, від каменю сливок (камінь – 32
фунти) – 9 динарів. Від півмірки горіхів (півмірок – 24 гарнці) – 9 динарів. Навіть ті, які
купували худобу на м’ясо, платили від вола, ялівки по одному грошу, від теляти,
барана – 6 динарів, від підводи солі – 50 топок. Цей доход ішов на користь
Самбірського замку.
Уже на кінець XVIII ст.
торгові оплати набагато збільшилися. В одному з документів від 1779 р. про
збір «пляцового» на Прикарпатті свідчить така замітка: «Від воза дров із-за
Дністра — 4 гроші, від воза вовни — 2 злоті, від 1 свині – 20 гр., від воза
заліза – 6 гр., від цвяхів до гонтів, від 3000 штук – 2 гроші, за півсотку полотна – 2 гроші, від коня
– 20 грош, від корови – 15 грош».
Необхідно відзначити, що
починаючи з XVII ст. уряд приділяв належну увагу встановленню єдиної метрологічної
системи [7, c. 205].
Торги відбувалися просто
неба. Приїжджі купці та селяни, які привозили товари на підводах, тут же їх
продавали, а міські ремісники товари продавали в ятках, які ставили у
визначених магістратом місцях.
Ярмарки проводились по
кілька разів на рік, в залежності від права надання, в якому визначався час і тривалість
їх проведення. Між торгами та ярмарками існувала відмінність не тільки в їх
організації, а й у господарській функції, тому що на ярмарках продавали не
тільки окремі товари, проходив їх обмін, на них також укладались умови про
наступну доставку тих чи інших товарів. На ярмарках не тільки проводився
територіальний обмін товарами, на них також відбувалась міжнародна торгівля
[7, c. 206].
Наприкінці XVIII –
протягом першої половини XIX ст. на території Галичини, а також Буковини
склалася розгалужена мережа ярмарків коней і худоби. Одним із найдавніших
традиційних ярмарків худоби був ярмарок у м. Турка. Жваво торгували худобою на
ярмарках у Добромилі, Калуші, Старому Самборі та інших галицьких селах і
містечках [11, с.98].
Про ціни на худобу
досить важко судити, оскільки вони залежали від якості тварини. Бики, які
продавалися з фільварків селянам, коштували від 32 до160 злотих, бугай молодий – 50 – 60 злотих, корова – 32 – 45
злотих. Найчастіше предметом купівлі та продажу ставали робочі воли. Ціна молодих
волів коливалася у межах 40 – 60 злотих, а відгодованих – 100 – 120 злотих [4, арк..1].
На ярмарках, як і на
торгах, збирали «торгове», тобто плату за місце продажу, яке в основному брали
в залежності від товару. Ці побори визначались у великих містах магістратами,
в приватних – феодалами. Ярмарки давали магістратам, феодалам значні прибутки,
і тому в більшості міст плата за місце
була меншою навіть від оплати за місце на торгах. Коли на торзі за
дрібну худобу (телята, вівці, свині) брали по шість динарів, то на ярмарку –
по три.
Розмір
мит протягом 40 – 60-х років XVIII ст. залишався майже без змін. Так,
у Ходорові селяни платили від півмірку зерна 2 гроші, а приїжджі – від1 фури скупленого хліба – по 1 злотому; з пів
сотка лляного полотна місцеві платили по
4 гроші, приїжджі – по 8, від конопляного – відповідно
по 2 і по 4 гроші, від возу сіна, вивезеного на торг,– по
1 грошеві. Кушніри давали: від проданого кожуха по 3, шевці від пари взуття – 1,5
гроша, від возу солі бралося по 12 грош, а під час ярмарку – 24.
Наприкінці 60-х – початку 70-х роківXVIII ст. подвоїлося мито з брички, де
купцями викладалися товари на продаж (з 2,5 до 5злотих) [8, с. 71].
На кінець XVIII ст.
тарифи ярмаркових зборів значно збільшилися. Так, у тарифі унівського ярмарку
від 1768 р. встановлені такі оплати. Від магазинів, які мали подвійні двері,
платили по 27 злотих, а всі інші магазини
– по 10 злотих. Ремісники, які продавали шапки, платили 3 злотих. Купці
з дорогими хутрами – за місце 10 злотих тощо. Так само була встановлена оплата
за продаж заліза, риби, гончарних виробів, кушнірських, бондарських та ін.
Від
чужих підданих, які привозили на ярмарок зерно, брали від підводи злотий. Від підданих
свого староства — лише 16 грошей. Чужий підданий, який привозив на ярмарок
свиню, платив 12 грошей. Кожен, хто привезе на ярмарок бочку меду і той, хто її
купить, платили по 15 грошів. Від кожного тутешнього купця, який торгує
крупами, брали раз на тиждень по дві кварти круп, але за місце вони не платили [7, с. 214].
Найбільш масовими були
осінні ярмарки. Тут не тільки продавали плоди, худобу, але й укладали угоди.
Селяни брали активну участь в торгівлі. Вони не тільки продавали, а й одночасно
були купцями [15, с. 219].
Ярмарки та торги
відіграли позитивну роль не тільки в економічному розвитку Прикарпаття, але й у
культурному обміні народів Карпатського регіону. На той час вони були центром
запозичення досвіду виробництва тих чи інших товарів.
Під кінець XVII ст.
відбулися деякі незначні зміни у володінні корчмами, млинами. При наданні прав
засновникові села, майже завжди, надавали право на будування млинів, корчем.
Це, мабуть, було викликане тим, що війтівства були роздрібнені, незначна
частина з них перебувала в оренді. Таку картину спостерігаємо як в Сколівщині,
так і в Самбірщині.
В районах Самбірської
економії з 25 корчем 18 було підпорядковано війтівствам, 1 – вільництву, 1 –
громадська, 5 корчем та 1 винарня були орендовані за чинш [6, с. 40].
Пропінація, на відміну
від землеробства, переважно залишилася у руках орендарів. Вона була позбавлена
будь-якої конкуренції ринку. Протягом тривалого часу (з кінця 30-х – до початку
70-х років) ціна горілки та пива обумовлювалася поміщиком у контракті
заздалегідь. До 1768 р. горілка продавалася у Ходорівській економії по 20 гр.
за кварту готівкою. Ціна пива зросла з 3 – 4 до 4 – 5 гр. за гарнець. Вже 1769
р. ціна кварти горілки в цій економії становила 22 – 24, в Роздольській – до 24
– 28 грош, а гарнець пива коштував 10 шелягів . Від проданої кварти
горілки шинкар сплачував орендареві пропінаци в Ходорівській економії по 4
шеляги, від гарнця пива – по 1 шелягу. З 1772 р. ціна в контрактах вже
не обумовлювалася, але зазначалося, що горілка повинна продаватися по ціні
«відповідно розпорядженню двору». Ціна на пиво наприкінці 60-х років зросла до
4 грош готівкою або 6 – в борг. Таким
чином, навіть за оренди пропінації магнат встановлював ціни.
Місто, у свою чергу,
віддавало корчми та броварні окремим шинкарям, які платили на користь оренди
певну суму (в 40 – 50-х роках XVIIIст. по 4 шеляги від
кварти горілки і по 1 шелягу від гарнця пива, 18 грош від гарніш прісного меду).
Орендар не мав права збільшувати платні або знищувати шинки, що існували на час
укладання контракту. Будинки на ринку, де не було шинків, підлягали обкладанню
податком (15 злотих у Ходорові 1769 р.) [4, арк.. 1].
В кінці XVIII – на початку ХІХ ст.
ціна одного «відра» (близько 45 – 50 літрів) оковитої у гуртовій торгівлі
коливалася від 12 до 25 крейцерів, якщо цей об’єм реалізовували вроздріб
кватирками (по 20 грамів), то прибуток зростав до 100 крейцерів. Отже, навіть
враховуючи численних посередників і сплату різних податків, шинкарський
прибуток на одному відрі становив щонайменше 50%.
У 1844 – 1845 рр. – час
найвищого піднесення антиалкогольного руху в Галичині – ціни на горілку у
Львові досягли найменшої за півстоліття позначки – 20,8 крейцерів за декалітр,
а на селі вони були ще меншими. Після того як влада спинила наростання боротьби
за тверезість, у 1846 р. ціни знову підскочили до 27 крейцерів, а 1854 р.
– до 41,2 крейцерів (для порівняння: на
1863 р. цей показник становив уже 53,6 крейцерів, а на 1914 р. знову впав до
29,4 крейцерів) [13, с. 85].
В сотнях місцевостей,
передусім тих, де діяли братства тверезості або пройшли місії тверезості,
горілка продавалася всього по 10 – 14 крейцерів за кварту, тоді як ще в 1870 –
1873 рр. ціни на неї були втричі вищими.
На тлі загального
падіння життєвого рівня в період економічної кризи 1930-х рр., як не
парадоксально на перший погляд, населення у відповідній грошовій пропорції
продовжувало купувати більше горілки і тютюну, ніж солі та сірників. Одним із
проявів цього став і перехід на споживання «чорної» солі (1 кг коштував 0,22
злотого) замість харчової (0,32 злотого), а також тютюну низької якості
(махорки – 12 злотих за 1 кг). За день роботи при осушенні боліт на Прикарпатті
звичайний робочий отримував від 1,5 до 3 злотих в день [2, арк. 2], а Гаврило
Федорчак за меліоративні роботи отримав 320 злотих [3, арк.5]. При цьому один
літр спирту коштував 9 злотих.
Після виходу з
економічної кризи з середини 1930-х років рівень споживання алкоголю у
грошовому еквіваленті зростав швидше, ніж купівля інших товарів, зокрема й тих,
які вважалися першою необхідністю. Все це особливо відчутно позначалося на
«споживчому кошику» найманих робітників і ремісників. Тижнева платня робітників
становила 10 – 20 злотих. На прохарчування йшло 67% сімейного бюджету. Вживання
кількох чарок горілки після робочого дня на багатьох підприємствах вважалося
«нормою» і така практика часто підтримувалася їхніми власниками. Одна «чарка»
(близько 250 г) горілки коштувала 0,6 злотого, що приблизно дорівнювало
вартості п’яти яєць або шести склянок молока, чи 12 булок, або 350 г сиру [13,
с.151].
Гроші в селянське
господарство надходили і завдяки численним промислам, серед яких вагоме місце
посідали солеваріння, ткацтво, заготівля деревини. Вагома частка населення
Східної Галичини була зайнята і заробляла гроші саме на цих промислах.
Домінуюче
місце серед промислів Прикарпаття займало солеваріння. Місце де продукувалась сіль
звалось банею або купою. Звичайно, така баня розмішалась на території, де були
багаті соляні родовища. Такими родовищами славилися околиці Дрогобича,
Болехова, Долини, Калуша і особливо Коломиї. Тільки в Галицькому старостві добували
сіль в селах: Манява, Маркова, Молоднів, Княж-двір, Уторопи, Делятин [10,
с.33].
Крім
солеварень, що належали королівському скарбу і були підпорядковані солеварним
економіям, в підпорядкуванні старости знаходились солеварні, прибутки від яких
йшли на адміністративні видатки. Старостинські солеварні були в селах Котові,
Луках, Гвоздці, Старуні – Галицького староства, Пістині, Уторопах, Березові –
Коломийського староства, в Довгому і Моршині – Львівського староства. Значна кількість черунів
використовувалась міщанами та селянами, які платили за це. У цей період
існували різні форми оплати, в Дрогобицьких солеварнях платили і за солянку, і
за виварювання солі – так званий вертіж. Вертіж великий — це коли платили за витягування
солянки королівськими кіньми. Якщо варили сіль протягом цілого тижня, то
платили за тиждень 6 грошів, за чотири дні –
5, за три дні – 3 гроші [5, арк.12].
Після того, як
австрійський уряд перебрав солеварні в державну казну, всіх робітників, які
були безпосередньо зайняті на виробництві солі, перевели на грошову оплату. Про
це свідчить документ з Косівської солеварні. Челядь цієї солеварні – чотири гайдуки,
двоє вартових, 24 зварича – просить збільшити оплату; гайдуки та вартові –
найменше по вісім крейцерів в день, зваричі просять від виготовлення топки солі
по чотири крейцери, кератники, яких було 12 – по 6 крейцерів від витягнутої
солянки на один черун. А коли солеварня не працює, просять давати гроші на
харчування [7, с.46].
Прикарпатські солеварні
XV – XVIII ст. були найбільшими тогочасними промисловими виробництвами, де в рахунок
феодальних відробітків і за оплату працювала переважаюча більшість населення
регіону.
Розвиткові солеварного
виробництва сприяли не тільки соляні джерела, а й значна кількість лісів. На
початку XV ст. Карпатські гори були суцільно вкриті лісами. Ліси в Карпатах та
в Прикарпатті в період середньовіччя перебували в королівській та феодальній
власності. Значна їх кількість була і в громадському користуванні. Багато
дерева та лісоматеріалів використовувалось для будівництва будинків, замків,
солеварень та ін. Найбільше деревини потребувало солеварне виробництво [6, c. 53].
На Прикарпатті існували
і бондарські організації: в Дрогобичі, Старій Солі та інших населених пунктах.
Бондарський цех в Старій Солі був одним з найбільших, на що вказує розмір
податку. Якщо всі інші цехи платили 3 – 5 злотих, то даний цех бондарів платив
10 злотих. За люстрацією 1570 р.
Дрогобицької солеварні, вказується що бондарям платили від кількості зроблених
бочок (за одну бочку — третину гроша) [7, с. 60].
Ткачі були самою масовою
професією середньовічного галицького села. Їх було дві категорії. Перша з них,
напевно, найбільш масова, ставилась до ткацтва як до допоміжного заняття і
виробляла полотно тільки для власних потреб, інколи — для односельчан. Друга категорія,
яка ставилась до ткацтва як до ремесла, намагалась навіть в умовах примітивної
технології виробляти добротні тканини.
У збережених феодальних
інвентарях повинностей записані ткачі-ремісники, які платили
спеціальний податок, або компенсували його виробництвом полотна.
Так, ткачі села Черниця
Роздольського району, а також села Пісочного в 1764 р. повністю були зайняті
виробництвом панського полотна. Їм платили від півсотка льняного полотна 3
злотих 10 грошей, від конопляного – 2 злотих 10 грошей, від згрібного – 2
злотих 5 грошей. При оплаті враховували ще якісь повинності, тому що в
інструкції графа Жевуського про оплату ткачам за виробництво полотна була
встановлена така такса: за вироблення півсотка полотна льняного – 4 злотих, конопляного– 3 злотих 15 грошей, згрібного – 2 злотих 15 грошей. Встановлена Жевуським
ціна існувала з 1756 по 1770 р. з визначеною мірою довжини. Так, згідно з
інструкціями півсоток згрібного полотна повинен був мати довжину 50 аршин.
Продавалося прядиво
найчастіше в каменях. 1768 р. у Подністрянах камінь конопляного прядива коштував 8
злотих, штука льняного 1768 р. в Руді — 3 злотих . Але продаж не був типовим
явищем [4, арк. 1].
Безпосередньо
пов’язане із землеробством млинарство. З розвитком власного рільництва та
відбудовою селянського господарства шляхта прагне забезпечити не тільки помол
свого хліба, але й регулярне надходження виміру, для чого повертає млини з
оренди, забезпечуючи їх роботою панщинних селян.
Основною
системою у XVIII ст. були
водяні млини нерухомі (на вузьких річках) або пересувні (в основному на
Дністрі). Вода
на колесо нерухомого млину йшла по спеціальній канаві, що ретельно оберігалася
від мотлоху та забезпечувала рівномірність подачі зі ставу. Необхідну умову
становив хороший стан греблі, тому однією з неодмінних селянських повинностей був ремонт. Виконувався він шарварком або громадою, жодній оплаті
не підлягав, тому й греблі в середині XVIII ст. досить часто занедбані; з 1752
р. став у Волчатичах «спущений та зарослий», гребля – «знищена і розбита» .
Аби підтримувати греблі в належному стані, на початку 70-х років досить широко
застосовувався і найм. За таку роботу платили 15 грош на день , а за день у
полі – 6–10 грош.
У середині XVIII ст. у
ремеслі та промислах Східної Галичини відбувалося чимало суперечливих
процесів. Землевласники прагнули зберегти контроль над ремісниками аби, з
одного боку, забезпечити продукцією ремесла всі галузі фільваркового
господарства, а з другого – зберегти і збільшити грошові прибутки від чиншу, а
також продажу вироблених товарів.
Використовуючи розвиток
товарно-грощових відносин, феодали збільшують кількість та асортимент товарів,
прагнуть розширити ремісниче виробництво, вкладають в нього кошти, частину яких
витрачають для наймання робочої сили.
Ковальство не виходило
за межі сільського ремесла. В кожному великому селі була кузня, без якої не
могло обійтися селянське господарство. Коваль виготовляв ножі, сокири, мотики,
лемеші до плугів, зуби до борін, підкови, обручі на бочки і колеса, завіси,
замки, приладдя для возів і саней тощо [11, с. 53].
Важливою функцією
ковальських цехів у містах була підготовка висококваліфікованих майстрів. Як
зазначає Д. Нікітін, «металобійцем міг бути тільки досить дорослий і фізично
сильний чоловік, а це в якійсь мірі зменшувало свавілля майстра і кількість
втікачів, яких так багато було в інших ремісників». Так, у львівському
ковальському цеху за період з 1593 по 1615 р. покарання у вигляді різних
штрафів (грошових, воскових тощо) понесли 62 підмайстри, а випадків тілесного
покарання не зафіксовано взагалі. В ковальський цех на навчання приходили
юнаки (переважно діти ремісників і міщан) 14 – 17 років. При прийомі до цеху
учень сплачував внесок у розмірі 5 золотих, передбачений статутом.
З часом плата за
навчання зростала і вже у 1771 р. у Львові при вступі до ковальського цеху
учень вносив до цехової скриньки 8 золотих, а при «визволенні» (переведенні) в
підмайстри (після трьох років навчання) – 10 золотих. Після року роботи
підмайстер, з метою вдосконалення професійних навичок, ознайомлення з
технічними навиками і «секретами» ремесла, відправлявся у обов’язкову
одно-дворічну мандрівку в інші великі міста чи за кордон. І тільки повернувшись
з мандрів з відповідною оцінкою кваліфікації і характеристикою моральної
поведінки, міг клопотати про здачу іспиту на звання майстра [14, с. 13].
У першій половині XIX
ст. деякі ковалі, хоч і володіли наділом, працювали на землі мало. Вони
користувалися або найманою працею, або підробітками. Панщину не відбували разом
з селянами, а відкуповувалися від неї або постачали фільварок ковальськими
виробами [11, с. 53].
Головне місце серед
промислів у господарстві феодалів посідало гуральництво, оскільки мало
забезпечений доплив сировини фільварків
і ринок збуту – горілка за правом пропінації продавалася своїм же селянам.
Вже наприкінці 30-х і на
початку 40-х років ХХ ст.. практично всі села Галичини, включаючи королівщини,
були охоплені мережею корчем та шинків. Для забезпечення їх горілкою та пивом
переобладнуються старі броварні, гуральні та пивниці, будуються нові.
З дальшим розвитком
товарно-грошових відносин і втягненням у них селянських господарств
торговельний напрям почав визначатися і в галузі тваринництва.
Найбільш виражений
торговельний характер мало селянське господарство гірських районів Карпат, де
зернове землеробство відігравало другорядну роль. Домінуючою галуззю
господарської діяльності селян було тваринництво, переважно торговельного
напряму. Сучасники зазначали, що гірське населення — «це особливий вид
пастухів, які весною купують худобу, літом випасають її, а восени знову
продають» [14, с. 13].
Всю
основну роботу, пов’язану з випасом і доглядом худоби під час літнього перебування
на полонині, виконували пастухи. У пастушому колективі виділявся старший
пастух, так званий ватаг. Ватаг добирав і укомплектовував колектив пастухів для роботи на
полонині.
Пастухи полонин залежно
від виконуваної ними роботи називалися по-різному. Так, дійних овець випасав
«вівчєр», «вівчер», якого називали на Бойківщині «вівчар», «вучар», «югас». До
кожних ста овець або кіз наймали одного пастуха. Випасанням і сторожуванням
ялових овець («дробет»), ягнят і баранів займався «елочер», на Бойківщині
«янчар». Йому ніхто не допомагав, бо цих тварин на полонині було не багато. За
малими ягнятами доглядав молодий пастух, якого називали «егничник». Велику
рогату худобу («маржину») випасав пастух «бовгар», або «гайдей», як його називали на галицькій Гуцульщині за
покрикування на худобу — «гайда гей». У південно-східній частині Гуцульщини
пастуха корів називали ще «коровар», або «вакар», а на Бойківщині – «скотар» [12,
с. 36].
За випас худоби на
полонині її власники розраховувалися грошима або натуральними продуктами. Сума
грошової плати залежала від місця знаходження полонини, стану пасовища,
поголів’я і віку домашніх тварин. Так, за випас ялової вівці або кози, цапа,
барана на Косівщині платили в 30-х роках 1,5 – 2 злотих, однорічної
ялівки – 5 – 6, дворічної ялівки або
бика – 9 – 10, коня – 12 – 15 злотих.
Залежно від виконуваних
обов’язків на гірському пасовищі платили не однаково. Так, у 1880-х роках на
полонинах галицької Гуцульщини ватаги отримували в кінці сезону плату за свою
працю відповідно до угоди 4 – 6, а вівчарі – 2 – 5 бербениць бринзи (1
бербениця бринзи коштувала 8 – 10 злотих), а пастухи — по 2 бербениці бринзи і
по 3 крейцери від кожної вівці) [с. 42]. Бовгарям платили 15
злотих ринських за сезон.
У кінці XIX ст.
ватаг і старший вівчар на полонинах галицької Гуцульщини одержували за літній
сезон 5 – 6 бербениць бринзи, або близько 50 злотих ринських. Молодші пастухи
одержували по 3 – 4 бербениці бринзи, або 25 – 32 злотих ринських. Лише
пастух великої рогатої худоби завжди мав плату грошима – 8 злотих ринських за
місяць і їжу. Отже, в кінці XIX ст. вівчарям виплачували, як правило,
заробітну плату натуральними продуктами, а пастухам великої рогатої худоби – грошима.
На Бойківщині плата
пастухів була також грошовою або натуральною. В кінці 90-х років XIX ст. плата
пастухів полонин галицької Бойківщини становила за весь літній сезон 30 злотих
ринських. Вівчарі отримували безплатно їжу — свіже овече молоко або грудковий
сир. Їм давали як натуральну плату бринзу і жентиці, вартість яких становила 5
гульденів.
Проте у 20 – 30-х роках ХХ
ст.. випас худоби в лісах все більше занепадає. Це пояснюється тим, що
управління державними лісами, намагаючись скасувати давній безплатний випас
худоби в прилеглій до полонини частині лісу, з кожним роком збільшувало плату
за право випасу в лісі. Так, у 1928 році плата за випас худоби протягом усього
сезону становила в середньому 1,5 злотих від кожної штуки худоби, а в 1929 – 3
злотих. Депутат полонини Велика Дуконя заплатив у 1929 році за випас худоби в
лісі 1800 злотих, а депутати полонин Боласинів і Смітєний – відповідно 1200 і 1000 злотих [12, с. 55].
Таким чином, ринок
у Східній Галичині проходив подальший
розвиток. Завдяки торгам і ярмаркам, піднімався економічний розвиток даного
регіону. Важливе значення мали спеціалізовані ярмарки по продажу волів,
полотна, дерев’яних виробів та ін. Селяни зі свого боку мали змогу продавати
власну сільськогосподарську продукцію, деревину, полотно, адже феодали прагнули
зберегти панівне становище на ринку, але розвиток селянського господарства,
піднесення міст, опір селянства та міщан, примушували скорочувати примусовий
продаж та орієнтувати господарство на вільний ринок.
1. Центральний
державний історичний архів України у місті Львові. Ф.181. Родинний фонд графів Лянцкоронських, оп.2, спр.
609.Універсал великого коронного підскарбія Весселя Теодора у справі
впорядкування грошового обігу, 2 арк.
2. Державний архів Івано-Франківської області (ДАІФО) Ф. 43.
Станіславське окружне земельне управління, оп. 1, спр. 573. Журнал обліку робіт
по осушенню боліт в селі Дубовиця калуського повіту; відомості на видачу
заробітньої плати робітникам, 17 арк.
3. ДАІФО Ф. 43. Станіславське окружне земельне управління,
оп. 1, спр. 584.Відомості на видачу заробітньої плати робітникам, що зайняті на
меліоративних роботах в селі Питрич Станіславського повіту, 16 арк.
4. Науковий етнографічний архів Інституту історії і
політології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
(м. Івано-Франківськ) Ф.1. Рукописні матеріали, оп. 16, спр.3. Опис колекції
монет Сігетій Ростислава Петровича, 1 арк.
5. Науковий
етнографічний архів Інституту історії і політології Прикарпатського
національного університету імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ) Ф. 1 Рукописні
матеріали. оп. 6. Спр. 10. Записи від старожила с. Грабів Рожнятівського району
Івано-Франківської області. Спогади із життя, 13 арк.
6. Боряк О. Україна: етнокультурна мозаїка. / О. Боряк– К.:
Либідь, 2006. – 328 с.
7. Винничук Ю.П. Таємниці львівської горілки. / Ю.П. Винничук– Львів, 2006.
8. Гнатюк В. Кушнірство в Галичині / Володимир Гнатюк //
Матеріали до українсько-руської етнології. - Львів, 1899. Т.1. - С. 68 - 78.
9. Головацкий Я. Карпатская Русь:
географичеcко-статистический и историко-этнографический очерк Галичины, северо-восточной
Угрии и Буковины / Я. Головацький // Славянский сборник. – 1875. – С. 1 – 30.
10.
Гошко Ю.Г. Промисли
й торгівля в Українських Карпатах: XV–ХІХ
ст. / Ю.Г. Гошко– К., 1991.
11.
Грабовецький В.В.
Нариси історії Прикарпаття (XVI– перша половина XVІІcт.): В 5-и
томах. – Т.2. /В.В. Грабовецький – Івано-Франківськ, 1993. – 210 с.
12.
Крижанівський А.
Монети Галицької Руси у XIV – XVст./ А. Крижанівський// Львівські нумізматичні записки. –
2004. – №1. – С. 13-18.
13.
Огуй О., Каглян О.
Монети Австрії та інших держав у грошовому обігу на Західноукраїнських землях
після приєднання їх до Австрійської імперії/ О. Огуй, О. Каглян// Нумізматика і
фалеристика, 1999. - № 1. – С.29-33.
14.
Охримович В. Про
останки первісного комунізму у бойків-верховинців у Скільськім і Долинськім
судовім повіті / В. Охримович // Записки Наукового товариства Шевченка. –
Львів, 1899. – Т. 31/32. – С. 1 – 16.
15.
Франко О.
Карпатські бойки та їх родинне життя / О. Франко // Перший вінок (жіночий
альманах). – Львів, 1887. – С. 217 – 230.
16.
Шуст Р. Нумізматика: історія грошового обігу та монетної
справи в Україні: навчальний посібник/Р. Шуст – К. : Знання, 2007. – 371 с.
17.
Шухевич В. Гуцульщина:
У5 ч.– 2-е вид., [репринт.].– Верховина: Журнал
“Гуцульщина”, 1997–2000. [Ч. 1–2]/ [Переднє слово Д. Ватаманюка;
Вступне слово П.Арсенича; [Післяслово] Т.Опарика].– 1997. – 350 с.
18.
Fischer А. Rusini / Adam Fischer. – Lwow –
Warszawa. – Krakow, 1928. – 190 s.
19.
Pol W. Obrazy z
zycia i natury / Wincenty Pol. – Krakow, 1869. t. 1 – 623 s.
Немає коментарів:
Дописати коментар