Символічні
атрибути Великодня
Походження
назви Великдень
Щодо походження назви «Великдень», то в Україні існує декілька легенд.
За однією з них назва «Великдень» («Великий День») з'явилася аж наприкінці першого
тисячоліття з приходом в українську землю християнства. Легенда говорить, що «Великдень
називається так тому, що в той час, коли Христос народився, сильно світило
сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім зложити, щоб був один
тодішній. Тоді, було як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу
ввечері. А як розп'яли Христа – дні поменшали. Тепер тільки царські ворота в церкві
стоять навстіж сім днів…»
Згідно іншої легенди, свято Великодня народилося сім тисяч років
тому, ще за часів дохристиянства і було пов'язане з язичницькими культами
(Великий День хлібороба).
Серед українського народу поширений синонім цього свята – Паска.
Слово «Паска» походить від назви старозаповітного свята «Песах», яке відзначали
іудеї в пам'ять про звільнення від єгипетського полону. Слово «Пасха» означає
(з єврейської мови) «перехід» і «ягня». Пасхальне ягня у євреїв стало
прообразом Христа, тому Христос іменується ще Агнцем Божим, Агнцем Пасхальним,
Пасхою. Також і в інших європейських мовах назва цього свята походить від
староіудейського «песах». Згідно з християнськими догматами Великдень почали
святкувати в Новому Завіті, а саме слово «пасха» бере назву старозаповiтного
свята.
Загалом назва «Великодня» з’явилася вперше на українських землях
під час запровадження на Русі християнства і вважається днем воскресіння Ісуса
Христа. Євангельська подія, на честь якої встановлено свято Великодня, а також
пасхальні обряди найімовірніше запозичені з язичницьких культів і в
переробленому вигляді пов’язані з особою Христа. Спочатку християнські
богослови не визнавали спорідненості Ісуса Христа з язичницькими воскресаючими
богами. Тільки євангельські твори вважали істинними, а легенди про язичницьких
богів простою вигадкою. Такий факт засвідчує про те, що у специфіці великодніх
дійств закладене явище дуалізму, тобто нашарування християнських звичаїв на
язичницькі.
З
християнською великодньою обрядовістю змішалися давні язичницькі обряди,
пов'язані зі святкуванням весняного сонця. Під впливом християнського календаря
язичницька обрядовість частково перемандрувала у Великодній тиждень. А частково
й зовсім зникла, оcкільки
припадала на Великий піст, що повністю протилежний «весняній радості».
Свято Великдень в Україні – це свято весняного воскресіння,
оновлення природи, що відзначалось у день весняного рівнодення ще за часів
язичництва. Це поєднання двох вір, двох світів – язичництва й християнства – до
сьогодні збереглось у віруваннях та великодній обрядовості українців. В
основі святкування воскресіння Ісуса Христа була закладена ідея воскресіння
померлих та пробудження, оновлення природи. Прихильники язичництва вбачали
сутність народних обрядів крізь християнське оформлення свята.
Великдень
є найвеличніше у році святом, незважаючи на те, що напередодні Великодня
розіп’яли Христа, свято це сповнене радістю, бо Христос Воскрес. А Ісус Христос
є символічним тріумфом життя над смертю, перемогою добра над злом, правди над
брехнею.
Символічне
значення великоднього кошика
Важливим
ритуалом Великодня є благословення та освячення їжі в церкві – Божих земних
дарів. Ще звечора в суботу кожна господиня починає збирати великодній кошик
наповнюючи святковими стравами такими, як паска, сир, масло, яйця – крашанки,
писанки, шинка (полядвиця), ковбаса, хрін, сіль. Пасхальний кошик прикрашають
вічнозеленими рослинами, накривають вишиваним рушничком. У кошик також ставлять
свічку, а перед освяченням кошика запалюють її. Свічка – це символ світла,
життя. Проте звичай запалювати свічку не був масово поширений на Прикарпатті, серед гуцулів – подекуди, а
бойкам взагалі не був відомий він. Масово на Гуцульщині колись і зараз
поширений звичай посвячувати печиво у вигляді баранчика, чи ягняти. Такий звичай
є християнським і символізує воскреслого Ісуса Христа, де Христос як уже
згадувалось – це Агнець Божий.
Старше
покоління людей здавна вважали, що коли освячені продукти будуть на великодньому
столі, то протягом року в домі буде достаток і пануватиме радість.
Приготування
великоднього кошика для господинь це відповідальний момент, адже кожній
хочеться, аби її кошик виглядав найкраще, аби
продукти в ньому були гарно поскладані, щоб рушничок захоплював красою
інших. Вмісту та вигляду кошика часто надають більшої уваги, ніж його
символічному значенню. Сьогодні пасхальний кошик – це свого роду представлення
господині на публіці.
Що саме символізує кожен із
атрибутів великоднього кошика?
Згідно
християнського тлумачення паска – це хліб, яким став для нас Ісус Христос,
символ воскресіння. Паска символізує життєву повноту, а можливо, і нагадує нам
про стародавню Велику Богиню, адже однією з її назв є «баба». Колись, як
правило, пасок випікали кілька, різних розмірів, а часом для кожного члена
родини, і обов'язково одну велику «бабу» – для всіх. Під час випікання пасок потрібно
було, щоб панували тиша і спокій, щоб до печі підходило якомога менше людей, не
гупали двері і не брязкотів посуд. До святкових страв паску долучили порівняно
недавно, оскільки з давніх-давен наші предки освячували звичайний хліб, що
вважається в усіх народів продуктом номер один. Хліб пізніше замінили рум’яною
солодкою паскою, що символізує достаток у домі, а також вміння і досконалість
господині. Випікання паски – важливий етап приготування до свята. Готувати
тісто на паску треба у спокої, лише з хорошими думками, бо за інших обставин
вона може не вдатися. За великоднім столом після молитви, спочатку кожна сім’я коштувала освячену паску, а далі яйця
і всі інші дари.
Яйця
– символ відродження життя і перемоги над смертю. Воно символізує закритий
простір, звідки виходить самостійне і неповторне життя. Яйце
займає поряд з паскою важливе місце у великодньому кошику. Ще в дохристиянські
часи, яйце було емблемою Сонця-Весни, часткою сили сонця. Навіть самий жовток
яйця за своїм кольором і формою нагадує сонце, тому пташине яйце в язичницькі
часи порівнювалося із сонцем. Адже, сонце весною набирає сили і починає
нагрівати землю, тобто в цей час народжується, воскресає природа. Аналогічно,
всі птахи починають повертатись до гнізд і нести яйця, виводити пташенят лише з
приходом весни, з силою сонця. Сонце, за народними віруваннями зародилося із
золотого яйця, а тому бог Сонця творить у кожному яйці життя. На Великдень все
веселиться на небі і на землі. За легендою, писанки, подаровані на
Великдень, оберігали перед силами зла і мали приносити щастя. Аби збільшити їх
магічну силу, шкаралупу почали прикрашати. Оздоблення яєць також має свою
символіку. Наприклад, біло-червоні писанки означали повагу для духів, що
опікувалися домом, зелені – відродження природи і кохання, коричневі – родинне
щастя. Християни бачать у яйці народження вічного життя і воскресіння з
мертвих. Яйце і сьогодні символізує народження
нового життя.
Писанка
– це сире яйце, вкрите кольоровими геометричними або рослинними орнаментами,
які символізують життя, достаток, вічний рух; натомість крашанка – це варене
яйце, фарбоване найчастіше в цибулинні, що пізніше вживається в їжу. Під час
великодньої трапези господар або господиня розділює яйце між присутніми за столом,
бажаючи кожному усякого добра.
Шинка
і ковбаска. Додають людині здоров’я і плодовитості. Символізують особливий
достаток, оскільки колись були справжнім «раритетом» – не кожен міг собі
дозволити їх купити. Це символ душевної радості, що приходить від сповнення
людиною Божої волі. В ХІХ – початку ХХ ст. в нашому краї ковбасні вироби
практично не були поширені, а натомість люди освячували кусок м’яса вареного і
буженину, а в окремих селах Прикарпаття траплялись випадки де освячували
фаршировані крупою маленькі поросята. Теля і свиня у міфологічному світогляді
багатьох індоєвропейських народів пов'язані із сонцем та аграрним культом. Як
правило, теля асоціюється із чоловічою силою, міццю, а свиня – з силою землі, теплом
і родючістю. Народні легенди розповідають, що коли переслідували Ісуса, він
сховався у соломі. Підбігли свині й почали рити солому, зариваючи Христа ще
глибше. З того часу Бог благословив свинину в їжу людям. Тому й існує традиція
освячувати на Великдень сало та поросят. Саме тому страви зі свинини українці
готують на два найбільші календарні свята – Великдень і Різдво.
Сир
і масло – це молочні страви, які є даром природи. Вважається, що молоко є
первотвором, сировиною, яка не походить з діяльності людських рук, а є даром
природи. Молочні продукти засвідчують, що на Прикарпатті добре було розвинене
скотарство. Ці продукти накладають у невеликі посудини, а зверху малюють
хрестик.
Сіль
і хрін. Сіль – символ очищення. Хрін – додає сили, символ міцності, здоров’я людського.
Згідно легенди, колись саме хроном хотіли отруїти Ісуса Христа, але він його
скуштував і нічого не сталося. З того часу християни їдять хрін і додають його
у різні страви. До того ж, він має чимало цілющих властивостей. Сіль – один із
необхідних продуктів у житті людини, який додає смаку їжі. Сіль символізує
захист від злого, нечистого і часто господині використовують в господарстві із
захисною метою.
Баранчик
(ягня) – символ Ісуса Христа, ягнятка Божого. Вірили, що покладений у кошичок
баранчик гарантуватиме прихильність сил природи і вбереже від стихійного лиха.
Вічнозелена
рослина (мірта, барвінок) – символ безсмертя і вічного життя.
У
пасхальному кошику, крім перерахованих вище продуктів, ще можуть бути сало,
мак, часник.
Мак,
посвячений у церкві, набуває магічного значення, ним обсипали хату від
домовика, від покійника, що навідував живих. За допомогою цих дій наші предки
намагалися уникнути злого, захистити слабшого, подбати про меншого, тобто
досягти гармонії у світі, що їх оточував.
Часник
– символізує міцне здоров’я. Окрім того, відомо, що саме він захищає від злих
духів, оберігає оселю.
Неодмінними атрибутами пасхального кошика є рушничок та
свічка. Рушничок – це багатство ниток, сплетених любов’ю і розумом. Нитка
символізує життя. Плетіння нитки є також символом вічності, бо це процес, який
можна продовжувати безкінечно. Великодній рушник, на якому все лежало колись
вірили допомагав від безсоння.
Свічка
– як уже згадувалось символ життя, а також це світло, яке виноситься назовні
між людей.
У
великодньому кошику нічого іншого не повинно бути. Сьогодні часто можна
побачити у кошиках спиртні напитки, що раніше не маючи символічного значення
були не прийнятими як в церковній так і обрядовій традиції українців.
Всі
ці символічні продукти та речі є важливою частиною свята, за допомогою якої
людина долучається до вищого та вічного.
Народні
прикмети свята
На Прикарпатті побутує чимало народних вірувань, повір’їв і
прикмет, що стосуються повсякденного життя. Найпоширенішим загальноукраїнським
віруванням є те, що в день свята Воскресіння Господнього
ворота в царство небесне відкриті, а той, хто в цей день умре, попаде відразу ж
у рай, а дитина, яка народилася в цей день, буде нещаслива. Вважають, що у
Великодню ніч відкриваються всі земні скарби, які мерехтять на землі чарівними
вогниками, проте побачити їх може лише найменша дитина в родині, та й то якщо
помисли чисті.
Були поширені народні прикмети, що стосувались Великодніх днів
серед населення Прикарпаття:
-
У ніч на Великдень спати не
можна взагалі, оскільки проспиш все на світі;
-
Не кожен день – Великдень, а хліб – не
паска;
-
Якщо на Великдень небо ясне та сонце
грає – до багатого врожаю та теплого літа;
-
Коли на Великдень спить господар, то
літом «змочить» сіно, не вдасться висушити сіно через дощі;
-
Якщо на другий день Великодня ясна
погода – літо буде мокре, якщо хмарна – літо буде сухе;
-
Яке Благовіщеня, такий Великдень;
-
Мороз або грім у перший день Великодня
віщують гарний урожай.
Збереження
великодніх традицій на Прикарпатті
Великдень
– це одне із найбільших свят і України, і зокрема Прикарпаття. Це поєднує у
собі і нашу віру, нашу давню, ще дохристиянську, культуру; яке є водночас і
сакральною традицією, і збереженою традицією прикарпатських родин сьогодні.
Такі традиції, як показує час, можуть жити тисячоліттями, переживаючи лихі часи
в тихому сховку кожної християнської сім’ї. Оскільки це свято є родинне, з
обов'язковим сімейним святковим обідом, щедрим на скоромні, посвячені в церкві
смачні наїдки, то кожен справжній українець де б він сьогодні не був повинен
пам’ятати про відновлення, збереження і зміцнення своїх українських традицій,
звичаїв і обрядів.
Світлана
Боян
етнолог,
доцент кафедри етнології і археології
Прикарпатського
національного університету імені Василя Стефаника
для газети "Галичина"
Розмову вела Оксана ПРОЦЮК.
Немає коментарів:
Дописати коментар